12 Baris Manusia Di Mah’syar, Semoga Kita Tergolong Dalam Baris Ke 12

Bila berfikir sejenak menegenai hidup di alam sana hati ni rasa tersentak dan takut, apa lah nasib nak menimpa diri di alam kekal abadi, jangankan orang tak pernah solat tapi orang yang solat penuh 5 waktu pun ada yang masuk nera’ka, mana tak kecut perut kalau dapat tahu hakikat ni, kita yang biasa dan tak tinggi mana ilmu ke mana lah arah tuju di alam sana kelak…

Ada suatu ketika, Muaz bin Jabal r. a menghadap Rasullullah s. a. w dan bertanya: “Wahai Rasullullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah saw: “Pada saat sangkakala ditiup, maka kamu sekalian datang berbaris-baris” -(Surah an-Naba’:18) Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis hingga basah pakaiannya.

Lalu Baginda menjawab:

”Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepada aku, perkara yang amat besar, bahawa umatku akan digiring, dikumpulkan berbaris-baris menjadi 12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri”

Inilah12 barisan seperti yang disebut baginda Rasulullah:

BARIS PERTAMA

Diiringi dari ku’bor dengan ti’dak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: ” Mereka itu adalah orang-orang yang ketika hidupnya menya’keti hati jirannya, maka ini balasannya, dan tempat kembali mereka adalah nera’ka.

BARIS KEDUA

Diiringi dari ku’bor berbentuk ba’bii hutan. Datanglah suara dari sisi Allah yang maha pengasih: “Mereka itu adalah orang yang ketika hidupnya meringankan solat, maka inilah balasannya, dan tempat kembalinya adalah nera’ka.

BARIS KETIGA

Mereka diiringi dari ku’bor berbentuk keldai, sedangkan pe’rut mereka penuh dengan u’lar dan kala jen’gking. “Meraka ini adalah orang yang enggan membayar zakat, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah nera’ka..

BARIS KEEMPAT

Diiringi dari ku’bor dengan keadaan da’rah seperti air pancutan keluar dari mu’lut mereka. “Mereka ini adalah orang yang berdus’ta didalam jual beli, maka inilah balasannya, dan tempat mereka adalah nera’ka..

BARIS KELIMA

Diiringi dari ku’bor dengan bau bu’suk daripada ban’gkaii. Ketika itu Allah s. a. w menurunkan angin sehingga bau bu’suk itu mengganggu kete’nteraman di Padang Mahsyar. “Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan der’haka takut diketahui manusia, tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah s. a. w, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah nera’ka.

BARIS KEENAM

Diiringi dari ku’bor dengan keadaan kepala mereka terpu’tos dari badan. “Mereka adalah orang yang menjadi saksi pa’lsu, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah nera’ka.

BARIS KETUJUH

Diiringi dari ku’bor ta’npa mempunyai lidah dari mulut mereka mengalir keluar na’nah dan da’rah. “Meraka itu adalah orang yang en’ggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah nera’ka.

BARIS KELAPAN

Diiringi dari ku’bor dalam keadaan terbalik dengan kepala kebawah dan kaki keatas. ” Meraka adalah orang yang berbuat zi’na, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah nera’ka..

“BARIS KESEMBILAN

Diiringi dari ku’bor dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru , sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh. ” Mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara ha’ram, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah nera’ka.

BARIS KESEPULUH

Diiringi dari ku’bor mereka dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan so’pak dan ku’sta. “Mereka adalah orang yang der’haka kepada orang tuanya, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah nera’ka..

BARIS KESEBELAS

Diiringi dari ku’bor mereka dengan berkeadaan bu’taa, gigi mereka mema’njang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai kedada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai keperut, dan keluar beraneka ko’toran. “Mereka adalah orang yang minum ar’ak, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah nera’ka

BARIS KEDUA BELAS

Mereka diiringi dari ku’bor dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka, datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan: “Mereka adalah orang yang beramal soleh dan banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan der’haka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika menen’ggal dunia keadaan husnul khotimah.

PENAFIAN: HARMAGIDUN TIDAK PERNAH SAMA SEKALI MEMBAWA BERITA FAKE ATAUPUN HOAX SEKADAR UNTUK DAPATKAN HYPE ATAUPUN VIRAL, SEMUA ARTIKEL YANG DISIARKAN DISINI ADALAH UNTUK KITA SEMUA MUHASABAH DIRI DAN PERSIAPKAN DIRI UNTUK CABARAN GETIR YANG BAKAL MENDATANG….

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa. Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

> HARMAGIDUN<

Untuk pelbagai info lain boleh layari laman web dan follow telegram dibawah:

– Bagi yang ingin belajar cara trading saham secara PERCUMA boleh layari laman web https://entrybiru.com/
– Untuk mengikuti kelas intensif khas saham secara PERCUMA di telegram boleh join channel telegram https://t.me/EntryBiru
– Bagi mendapatkan sebarang info dan bahan pengajaran dan pembelajaran kurikulum sekolah rendah dan menengah boleh layari laman web https://sumberpendidikan.com/
– Untuk mendapatkan updet terkini secara lebih pantas dan mesra pengguna dari web sumberpendidikan boleh join channel telegram https://t.me/sumberpendidikan
– Sedang mencari tawaran kerja kosong kerajaan, GLC atau swasta? Layari https://travula.com.my/

Semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita tidak kira dalam apa jua bidang diceburi. Amin!

Leave a Reply

Your email address will not be published.