Cara Sya’iton Sesa’atkan Anak Adam Buat Kali Terakhir Ketika Saka’ratul Ma’ut

Sepanjang PKP tempoh duduk di rumah tanpa boleh rentas negeri atau daerah ni banyak kita dengar kes bu’noh diri, mereka sangka dengan berbuat demikian berakhirlah segala sengketa di dunia, akan tetapi mereka silap kerana saat nak hadapi kema’tian itu sendiri pun kita sudah diuji, ujian datang dalam pelbagai cara dari mu’soh kita yang nyata yakni kaum ib’lis…

Kema’tian akan menghadang setiap manusia. Proses tercabutnya nya’wa manusia akan diawali dengan detik-detik menegangkan lagi menyaakitkan. Peristiwa ini dikenal sebagai sakara’tul ma’ut.berikut adalah 7 cara ib’lis menggo’da dan menggangu ummat islam saat menghadapi saka’rotul ma’ut

1. Iblis yang datang pada golongan pertama ini menggo’da manusia yang pada saat hidupnya sangat ra’kus dan ta’mak, maka ib’lis itu akan menyerupai emas perak, berlian dan macam-macam perhiasan, tapi kadang-kadang pula berupa makanan dan minuman yang lazat dan bila manusia itu ma’ti dalam keadaan setelah godaan ini, iaitu lalai, lupa kepada Allah SWT maka ma’ti dalam keadaan ini adalah ma’ti dalam keadaan fa’sik dan muna’fik, nera’kalah tempatnya.

2. Pada golongan kedua ini, ib’lis akan merubah dirinya menjadi binatang yang ditakuti orang yang akan digo’danya, dan apabila orang yang saka’ratul ma’ut itu memandang binatang tersebut maka diapun akan meraung dan melompat kerana takut, seketika itu juga putuslah ruh dari badannya. Maka ma’ti dalam keadaan ini adalah ma’ti dalam keadaan fa’sik dan muna’fik, nera’kalah tempatnya.

3. Golongan ini ib’lis akan menyerupai seperti binatang yang menjadi kesukaan orang yang sedang sa’karatul ma’ut, kalau orang yang akan ma’ti itu menyukai burung maka ib’lis akan menyerupai burung dan apabila tangan orang yang akan ma’ti itu meraba kepada binatang tersebut dan kemudian ia me’ninggal, maka ia ma’ti dalam keadaan lalai dan lupa kepada Allah, nera’kalah tempatnya.

4. Manusia yang ma’ti dalam golongan keempat ini, ib’lis akan datang pada rupa orang yang paling dibenciinya, maka orang yang akan saka’ratul ma’ut itu akan timbul rasa kebenci’annya kepada orang yang dilihatnya itu dan berusaha membu’nohnya, maka ia akan lalai dan lupa kepada Allah, dan nera’kalah tempatnya .

5. Pada golongan kelima ini ib’lis akan datang menyerupai orang terdekatnya, misalnya orang tuanya yang membawakan makanan dan minuman. Orang yang sedang saka’ratul ma’ut itu kebetulan dalam keadaan haus dan lapar, lalu ia pun mengambil makanan dan minuman yang dibawa orang tuanya itu yang tak lain adalah jelmaan ib’lis, dengan rayuannya ib’lis berkata: wahai anaku, inilah makanan dan minuman yang kami bawakan untukmu ambillah bekal ini dan berjanjilah engkau akan mengikuti kami dengan menyembah tuhan yang kami sembah, supaya kita tidak berce’rai be’rai sekarang marilah kita menuju syurga. Dan diapun mengikuti rayuan ib’lis tersebut tanpa berfikir lagi dan jika pada masa itu ia ma’ti, maka ma’tilah ia dalam keadaan ka’pir. Dan kekallah ia di dalam nera’ka.

6. Pada golongan keenam ini ib’lis akan menyerupai seorang ulama yang dikagumi kemudian ia berkata: wahai muridku lamalah sudah kami menunggumu rupanya kamu sedang sakit di sini. Oleh sebab itu kami bawakan padamu ubat dan tabib. Lalu diminumlah ubat itu oleh orang yang dalam saka’ratul ma’ut tersebut dan hilanglah rasa sakitnya. Selepas itu ib’lis berkata: Tunggu, sebentar lagi dinding dan tirai akan terbuka untukmu. Dan ketika tirai dibuka maka terlihatlah suatu benda yang sangat besar, seolah-olah lebih besar dari langit dan bumi dan berkatalah ib’lis, itulah Dzat Allah yang patut kita sembah. Dan berkatalah orang itu, wahai guruku, bukankah ini benda yang sangat besar, tapi benda ini mempunyai enam sudut, iaitu kiri dan kanannya. Serta depan dan belakang. Sekarang apakah benda ini yang patut aku sembah? Dalam keraguan dan kekaguman itu maka datanglah malaikat ma’ut menca’but nya’wanya, maka ma’tilah orang itu dalam keadaan ka’pir. Dan ia akan kekal di dalam nera’ka.

7. Rombongan ib’lis yang ketujuh ini terdiri dari 72 barisan. Hal ini sesuai dengan hadith Rasulullah bahawa umat beliau akan terbahagi menjadi 73 golongan. Dan hanya satu golongan saja yang diterima Allah, dan 72 nya tidak diterima Allah. Maka ib’lis dengan 72 barisannya ini akan mengganggu dengan pelbagai cara.

Oleh kerana itu hendaklah kita mengajarkan orang yang akan meninggaal dengan kalimat “LAA ILA HA ILLALLAH” demi menyelamatkan orang yang kita sayangi menghadapi saka’ratul ma’ut agar terhindar dari gangguan ib’lis.

Hal ini sesuai dengan hadits, “Ajarkan olehmu (orang yang masih hidup) kepada orang yang hampir meni’nggal, laa ilaaha illa Allah.”
Demikianlah kumpulan ib’lis yang akan mengganggu manusia ketika saka’ratul ma’ut, dan ingatlah ib’lis hanya boleh mengganggu orang yang lemah imannya, maka bertawakallah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa.

Sebagaimana firman Allah:

“Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu mengikuti langkah sya’itan. Sesungguhnya sya’itan itu mu’soh yang nyata bagimu.” (Qs. Al-Baqarah 2: 208).

PENAFIAN: HARMAGIDUN TIDAK PERNAH SAMA SEKALI MEMBAWA BERITA FAKE ATAUPUN HOAX SEKADAR UNTUK DAPATKAN HYPE ATAUPUN VIRAL, SEMUA ARTIKEL YANG DISIARKAN DISINI ADALAH UNTUK KITA SEMUA MUHASABAH DIRI DAN PERSIAPKAN DIRI UNTUK CABARAN GETIR YANG BAKAL MENDATANG….

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa. Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

> HARMAGIDUN<

Untuk pelbagai info lain boleh layari laman web dan follow telegram dibawah:

– Bagi yang ingin belajar cara trading saham secara PERCUMA boleh layari laman web https://entrybiru.com/
– Untuk mengikuti kelas intensif khas saham secara PERCUMA di telegram boleh join channel telegram https://t.me/EntryBiru
– Bagi mendapatkan sebarang info dan bahan pengajaran dan pembelajaran kurikulum sekolah rendah dan menengah boleh layari laman web https://sumberpendidikan.com/
– Untuk mendapatkan updet terkini secara lebih pantas dan mesra pengguna dari web sumberpendidikan boleh join channel telegram https://t.me/sumberpendidikan
– Sedang mencari tawaran kerja kosong kerajaan, GLC atau swasta? Layari https://travula.com.my/

Semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita tidak kira dalam apa jua bidang diceburi. Amin!

Leave a Reply

Your email address will not be published.