Jika Anda Idamkan Pengakhiran Husnul Khotimah Yang Istimewa, Amalkan 5 amalan ini…

Ma’ti adalah perkara wajib bagi setiap makhluk, setiap yang bernafas pada hari ini akan menemui penghujungnya di akhir hari, sesiapa yang hidop pasti akan merasai ma’ti. Setelah melihat sendiri istimewanya kema’tian dalam keadaan Husnul Khotimah maka takkan ada manusia yang tidak mengimpikannya…

Setiap manusia di dunia ini telah di tetapkan oleh Allah akan tempoh masa hidupnya. Hal ini di jelaskan dalam Firman Allah SWT:

أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ.
Di mana jua kamu berada, ma’ut akan mendapatkan kamu (bila sampai aj’al), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. (Q.S an-Nisa: 78).

Akan tetapi, Allah tidak memberitahukan 3 perkara kema’tian kepada hambanya.
1. Bila
2. Di mana
3. Bagaimana

Ada yang ma’ti ketika masih kanak- kanak, ada yang ma’ti ketika remaja, ada yang ma’ti ketika usia tua. Semuanya berada di tangan Allah SWT. Namun secara puratanya, umur umat nabi Muhammad berkisar antara 60-70 tahun. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

ان اعمار امتي ما بين ستين و سبعين.
Sesungguhnya umur umatku di antara 60 ke 70 tahun (HR. Ahmad).

Dalil di atas menunjukkan bahawa kita wajib bersiap sedia untuk menyambut datangnya kema’tian pada bila-bila masa sahaja, hal ini bertujuan agar ketika kema’tian datang, kita mendapatkan cara ma’ti yang baik.

Apa erti khusnul khotimah?

Seseorang yang menin’ggel dalam kedaan khusnul khotimah akan dijamin syurga baginya di akhirat kelak. Malaikat ma’ut pun dengan sangat hati-hati mengambil nya’wanya kerana orang tersebut merupakan hamba Allah SWT yang sangat disayangi-Nya.

Ciri-ciri orang yang menin’ggel dalam keadaan khusnul khotimah, iaitu menin’ggel dengan menyebut asma Allah SWT dan menin’ggel dalam keadaan yang baik seperti menin’ggel saat menunaikan sholat, saat berzikir kepada Allah, dan lainnya.

Ada beberapa amalan yang dapat membawa kita menin’ggel dalam keadaan khusnul khotimah, apakah amalan itu? Berikut huraiannya:

1. Menunaikan solat wajib tepat waktu dan tidak pernah meninggalkan solat wajib.

2. Membiasakan diri untuk membaca Al-Quran setiap hari

Meskipun hanya satu ayat saja kerana ayat-ayat Al-Quran merupakan firman Allah SWT yang mampu memberikan kesejukan hati dan fikiran serta menebalkan keimanan kita. Selain membacanya, alangkah baiknya jika kita belajar isi kandungan Al-Quran sebagai pedoman hidup di dunia.

3. Menjalankan solat wajib secara berjamaah di rumah atau di masjid.

Menjalankan solat secara berjamaah dapat melipatgandakan darjat pahala yang akan kita perolehi selain itu solat berjamaah juga dapat memperkukuh persaudaraan sesama muslim sehingga Allah SWT lebih menyukai hamba-Nya yang menjalankan solat secara berjamaah daripada solat sendiri.

4. Menunaikan sholat sunnah tahajjud di malam hari iaitu disepertiga malam.

Solat sunnah tahajjud merupakan solat sunnah yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW kepada setiap umatnya kerana dengan menjalankan solat sunnah ini dapat mendekatkan kita kepada Allah SWT.

5. Selalu berzikir disetiap waktu dan selalu mengingat Allah SWT setiap masa dan dimanapun juga.

Orang yang selalu mengingat Allah SWT tidak akan melakukan hal-hal yang dilarang oleh-Nya dan mereka selalu takut akan mur’ka Allah SWT.

Alangkah beruntungnya bagi seorang muslim yang telah menjalankan amalan-amalan tersebut kerana mereka merupakan hamba-hamba yang dicintai Allah SWT. Kebahagiaan seorang muslim iaitu menin’ggel dalam keadaan khusnul khotimah kerana hal ini merupakan jaminan syurga untuknya.

Orang-orang yang ma’ti dalam keadaan khusnul khotimah akan berseri-seri wajahnya kerana sebelum diku’burkan Allah SWT telah memperlihatkan syurga untuknya yang akan dihuniya. Sungguh beruntung bagi setiap muslim yang mendapat kema’tian khusnul khotimah kerana akhir kehidupan di dunia di tutup dengan hal yang baik dan akan membawanya menuju kenikmatan syurga yang telah Allah SWT siapkan untuknya.

Demikian perkongsian beberapa amalan yang dapat menjadikan kema’tian anda menjadi khusnul khotimah, jadi apakah anda ingin ma’ti khusnul khotimah? rutinkan amalan ini setiap hari.

PENAFIAN: HARMAGIDUN TIDAK PERNAH SAMA SEKALI MEMBAWA BERITA FAKE ATAUPUN HOAX SEKADAR UNTUK DAPATKAN HYPE ATAUPUN VIRAL, SEMUA ARTIKEL YANG DISIARKAN DISINI ADALAH UNTUK KITA SEMUA MUHASABAH DIRI DAN PERSIAPKAN DIRI UNTUK CABARAN GETIR YANG BAKAL MENDATANG….

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa. Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

> HARMAGIDUN<

Untuk pelbagai info lain boleh layari laman web dan follow telegram dibawah:

– Bagi yang ingin belajar cara trading saham secara PERCUMA boleh layari laman web https://entrybiru.com/
– Untuk mengikuti kelas intensif khas saham secara PERCUMA di telegram boleh join channel telegram https://t.me/EntryBiru
– Bagi mendapatkan sebarang info dan bahan pengajaran dan pembelajaran kurikulum sekolah rendah dan menengah boleh layari laman web https://sumberpendidikan.com/
– Untuk mendapatkan updet terkini secara lebih pantas dan mesra pengguna dari web sumberpendidikan boleh join channel telegram https://t.me/sumberpendidikan
– Sedang mencari tawaran kerja kosong kerajaan, GLC atau swasta? Layari https://travula.com.my/

Semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita tidak kira dalam apa jua bidang diceburi. Amin!

Leave a Reply

Your email address will not be published.