Jika Punyai Tanda-Tanda Ini Kalianlah Insan Yang Paling Rugi Di Akhi’rat Kelak

Hidup Di Dunia hanya sementara, Kehidupan Akhirat Itulah Yang Sebenarnya. Alam rahim adalah tempat untuk menyempurnakan ja’sad, alam dunia adalah tempat untuk menyempurnakan amal, dari setitis air ma’ni Allah jadikan segumpal da’rah, lalu segumpal da’rah itu Allah jadikan segumpal da’ging, dan segumpal da’ging itu Allah jadikan tu’lang belulang, lalu tu’lang belulang itu Allah bungkuskan dengan da’ging. Kemudian Allah jadikan dia makhluk yang sebaik-baik penciptaan yakni manusia. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik.

Kehidupan di dunia ini seperti menaiki kendaraan. Ayah duduk di depan sebagai pemandu, sang isteri duduk di sampingnya, dan anak-anak duduk di belakang. Tatkala sampai di tengah perjalanan, seorang pemuda yang tampan menghentikan mobil mereka, “Berhenti!” kata si pemuda tadi maka sang ayah bertanya, “Kamu siapa?”.  “Saya Wang Ringgit”. “Oh silakan masuk. Ibu ke belakang dulu ya, Wang Ringgit nak masuk”. Maka ibu pun mudur ke belakang. Setelah melakukan perjalanan, jumpa lagi dengan pemuda yang lebih tampan lagi. Maka si Ayah bertanya, “Kamu siapa?”. “Saya Dollar Amerika”. “Oh silakan masuk”. Maka dia pun menyuruh si Wang Ringgit untuk berganjak sedikit supaya Dollar Amerika boleh masuk karena Dollar Amerika lebih berharga dari Wang Ringgit. Di tengah perjalanan lagi, seorang pemuda yang sangat tampan sekali menghentikan kenderaan beliau. Maka sang ayah bertanya, “Kamu siapa?”. “Saya agama”. “Aduh sudah tidak ada tempat, Kereta sudah penuh”. Rugilah sekeluarga dalam kereta berkenaan jika perkara ini yang terjadi…

Tanda-Tanda Kalian Insan Yang Paling Rugi Di Akhi’rat

Kata Ulama, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia. Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak. Allah akan sibukkan kita dengan urusan perniagaan. Allah akan sibukkan kita dengan harta. Allah akan sibukkan kita dengan mencari pengaruh pangkat dan kuasa.

Alangkah ruginya kerana kesemuanya itu akan kita tinggalkan. Sekiranya kita mampu bertanya pada orang-orang yang telah pergi terlebih dahulu menemui Allah SWT dan jika mereka diberi peluang untuk hidup sekali lagi sudah semestinya mereka memilih tidak lagi akan berta’rung berma’ti-ma’tian untuk merebut dunia.

Tujuan kita diciptakan adalah untuk menyembah Allah dan beribadat kepada Allah SWT. Sebenarnya apa yang kita dapat dari habuan dunia ini telah pun ditentukan oleh Allah SWT.

Kita mungkin cembu’ru apabila melihat orang lain lebih daripada kita dari segi gaji, pangkat, harta, kereta mewah dan rumah besar.

Kenapa kita tidak pernah cembu’ru melihat ilmu dan amalan orang lain lebih daripada kita. Kenapa kita tidak pernah cembu’ru melihat orang lain bangun disepertiga malam untuk solat tahajjud.

Kita cembu’ru melihat orang lain tukar kereta baru, tetapi jarang kita cembu’ru melihat orang lain boleh khatam Al-Quran sebulan 2 kali. Kesemua petanda-petanda ini menunjukkan dunia akhir zaman apabila duit, pangkat dan harta mengatasi segalanya.

Setiap kali menyambut hari jadi kita sibuk hendak raikan sebaik mungkin tetapi kita telah lupa dengan bertambahnya umur kita maka kita akan dipanggil oleh Allah SWT semakin dekat.

Kita patut bermuhasabah mengenai bekalan ke satu perjalanan yang jauh yang tidak akan kembali lagi buat selama-lamanya. Sesungguhnya ma’ti itu benar, alam ku’bur itu benar, pertanyaan munkar dan nakir itu benar, mahsyar Allah itu benar, syurga dan nera’ka itu benar.

PENAFIAN: HARMAGIDUN TIDAK PERNAH SAMA SEKALI MEMBAWA BERITA FAKE ATAUPUN HOAX SEKADAR UNTUK DAPATKAN HYPE ATAUPUN VIRAL, SEMUA ARTIKEL YANG DISIARKAN DISINI ADALAH UNTUK KITA SEMUA MUHASABAH DIRI DAN PERSIAPKAN DIRI UNTUK CABARAN GETIR YANG BAKAL MENDATANG….

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa. Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

> HARMAGIDUN<

Untuk pelbagai info lain boleh layari laman web dan follow telegram dibawah:

– Bagi yang ingin belajar cara trading saham secara PERCUMA boleh layari laman web https://entrybiru.com/
– Untuk mengikuti kelas intensif khas saham secara PERCUMA di telegram boleh join channel telegram https://t.me/EntryBiru
– Bagi mendapatkan sebarang info dan bahan pengajaran dan pembelajaran kurikulum sekolah rendah dan menengah boleh layari laman web https://sumberpendidikan.com/
– Untuk mendapatkan updet terkini secara lebih pantas dan mesra pengguna dari web sumberpendidikan boleh join channel telegram https://t.me/sumberpendidikan
– Sedang mencari tawaran kerja kosong kerajaan, GLC atau swasta? Layari https://travula.com.my/

Semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita tidak kira dalam apa jua bidang diceburi. Amin!

Leave a Reply

Your email address will not be published.