Makin Hanyut, Selain Saudi Pure Beach Pantai Bi’kini, Kini Saudi Sudah Ada Kafe Anjing “The Barking Lot”…

Makin lama makin hanyut, makin lama makin menyimpang. Zaman dulu memang tak pernah dengar perkara pelik macamni berlaku di Tanah Arab, tapi sekarang segalanya dah berubah…

Luar biasa perubahan yang terjadi di Arab Saudi akhir-akhir ini. Selain para wanitanya sudah boleh ke panggung wayang dan memandu kenderaan, juga ada Pure Beach, yakni pantai khusus untuk mereka yang memakai bi’kini.

Ternyata, sebelum heboh pantai bi’kini di tersebut, sebuah kafe anjing sudah lebih dulu muncul di Arab Saudi. Pemilik anjing di Arab Saudi sekarang dapat menikmati secangkir kopi bersama haiwan peliharaan mereka di sebuah kafe baru di kota pesisir Khobar.

Kafe anjing di Arab Saudi ini diberi nama “The Barking Lot” dan dibuka pada Jun lalu. Ini merupakan kafe anjing dan haiwan peliharaan pertama di negara Islam. Negara itu di melarang haiwan peliharaan di tempat umum, khususnya anjing karena dianggap najis air liurnya.

Pemilik “The Barking Lot”, Dalal Ahmed mengatakan, dia mendapatkan idea membuka kafe itu saat berkunjung ke Arab Saudi beberapa tahun lalu.

“Saya datang ke Arab Saudi untuk mengunjungi anjing saya, tetapi tidak diizinkan berjalan-jalan di pantai bersamanya,” ujarnya dipetik dari AFP, Selasa (2/10/21).

“Saya sangat sedih dan memutuskan untuk membantu dengan membuka kedai kopi untuk orang-orang yang memiliki anjing, dan bahkan bagi mereka yang tidak memiliki anjing,” katanya lagi seperti dikutip dari AFP.

Bermain dengan anjing

lelaki dan wanita muda berkumpul di kafe dengan anjing dari semua ukuran dan saiz. Beberapa haiwan peliharaan bermain-main, sementara yang lain duduk di pangkuan pemiliknya, atau menunggu dengan sabar di kaunter saat penjaga mereka memesan minuman.

“Idea kafe ini sangat baru,” kata Johara, seorang warga Saudi.

“Ini adalah tempat yang berbeza di mana anjing boleh datang dan bertemu anjing lain.”

“Saya datang ke sini untuk bermain dengan anjing-anjing, yang sekarang memiliki kafe untuk diri mereka sendiri untuk pertama kalinya di Arab Saudi,” katanya.

Populariti kafe anjing di Arab Saudi ini makin meningkat. “Barking Lot” bahkan membuka cabang barunya di Riyadh.

Hassan Al Amri, yang tinggal di Riyadh, mengatakan tempat baru itu membuka kemungkinan bagi pemilik haiwan peliharaan di ibukota.

“Kami tidak memiliki komuniti pemilik anjing sebelumnya, tetapi sekarang kami memiliki tempat yang indah di mana Anda dapat datang dan bersenang-senang dengan keluarga Anda, anjing Anda, dan haiwan peliharaan Anda, dan di mana kami dapat membangun komuniti dan bertukar pengalaman,” katanya dipetik dari National News oleh CNN Indonesia.

“The Barking Lot” juga bukan hanya sebuah kafe, karena ada juga butik dengan makanan dan camilan untuk anjing, ditambah tempat rawatan, di mana anjing serta kucing dimandi juga pengering rambut adalah antara layanan yang ditawarkan.

Para pemilik haiwan ini akan senang hati dengan servis yang boleh mereka dapatkan dari dua tempat  ini, Pemilik kafe ini sekarang memiliki rancangan untuk memperluas kafe anjing di Arab Saudi ke wilayah lain. Termasuk wilayah barat, yang meliputi Jeddah, Makkah dan Madinah. (S-AFP/NN/CNN/jr)

PENAFIAN: HARMAGIDUN TIDAK PERNAH SAMA SEKALI MEMBAWA BERITA FAKE ATAUPUN HOAX SEKADAR UNTUK DAPATKAN HYPE ATAUPUN VIRAL, SEMUA ARTIKEL YANG DISIARKAN DISINI ADALAH UNTUK KITA SEMUA MUHASABAH DIRI DAN PERSIAPKAN DIRI UNTUK CABARAN GETIR YANG BAKAL MENDATANG….

Ini adalah perkongsian ilmu dan info semata-mata, tidak berniat cetuskan pa’nik atau ketidaksenangan dalam kalangan masyarakat. HARMAGIDUN tidak bertanggungjawab terhadap segala komen nega’tif berbaur cemu’han, ma’kian atau cac’ian terhadap seseorang individu atau sesuatu organisasi…

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa. Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

> HARMAGIDUN<

Untuk pelbagai info lain boleh layari laman web dan follow telegram dibawah:

– Bagi yang ingin belajar cara trading saham secara PERCUMA boleh layari laman web https://entrybiru.com/
– Untuk mengikuti kelas intensif khas saham secara PERCUMA di telegram boleh join channel telegram https://t.me/EntryBiru
– Bagi mendapatkan sebarang info dan bahan pengajaran dan pembelajaran kurikulum sekolah rendah dan menengah boleh layari laman web https://sumberpendidikan.com/
– Untuk mendapatkan updet terkini secara lebih pantas dan mesra pengguna dari web sumberpendidikan boleh join channel telegram https://t.me/sumberpendidikan
– Sedang mencari tawaran kerja kosong kerajaan, GLC atau swasta? Layari https://travula.com.my/

Jangan lupa klik >>> DIET APA HARI INI  <<< untuk dapatkan tips dan perkongsian percuma untuk kurus langsing lagi sihat setiap hari! 🙂

Semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita tidak kira dalam apa jua bidang diceburi. Amin!

Leave a Reply

Your email address will not be published.