Wanita yang Sentiasa Dicatat D0’sanya Oleh Malaikat, Meskipun Dia Sedang Tidur

Dia sedang tidur, tapi malaikat mencatat do’sa untuknya. Dia sedang sholat, tapi malaikat mencatat do’sa untuknya. Dia diam, tapi malaikat mencatat do’sa untuknya. Dia sedang makan, belajar, dan menyapu di rumah. Tapi malaikat mencatat d0’sa untuknya, walau apa pun dibuat olehnya malaikat sentiasa tidak henti catat do’sa untuknya. Adakah malaikat ke’jam kerana buat perkara ini kepada perempuan ni?

Kenapa jadi begini? Tarnyata, karena banyak mata yang melihat foto dirinya di med1a sos1al. Setiap kali ada yang melihat fotonya, malaikat mencatat d0’sa untuknya.

Mengapa upload foto diri termasuk d0sa jariyah? Karena Allah melarang wanita menampakkan kecantikannya kecuali pada suami dan mahramnya, seperti dalam firman-Nya;

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ

“… dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke d4danya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka …” (QS. an-Nūr :31)

Allah juga melarang wanita berhias kecuali untuk suami dan mahramnya, seperti yang tercantum di dalam al-Qur’an,

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ

“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan (bertingkah laku) seperti orang-orang jahil1ah dahulu …” (QS. al-‘Aĥzāb : 33)

Selain itu, Allah menjadikan wanita sebagai ujian terbesar bagi pria;

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ

“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita,…” (QS. Āli Imrān : 14)

“Aku tidak meninggalkan satu fit nah pun yang lebih membaha yakan para lelaki selain fit nah wanita.” (HR. Bukhari 5096 dan Muslim 2740)

Sekarang coba kita perhatikan fenomena selfie ini. Para wanita berlomba-lomba mengunggah foto terbaiknya.

Dengan tambahan filter ini, whitening itu, belum lagi lipstik dan lainnya yang digunakan agar semakin terlihat cantik di foto. Terkadang sambil memamerkan diri sedang berada di lokasi bagus. Atau sedang mengenakan pakaian bagus.

Apa yang Dicari?

Sementara TANPA DIA SADARI malaikat terus mencatatkan do’sa jariyah untuknya atas unggahan foto yang ia publikasikan. Semakin banyak mata laki-laki bukan mahram yang melihat foto itu, semakin bertumpuk d0’sa yang dibebankan padanya.

Semakin banyak laki-laki bukan mahram yang tertarik dengan kecantikannya di foto itu, semakin besar pula d0’sa yang ditimpakan untuknya.

Jika kamu jadikan foto dirimu untuk berdakwah, apa sekiranya kamu temui 1 saja lukisan atau patung diri ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha yang beliau gunakan untuk menyebarkan Islam? (Padahal beliau hidup di jaman yang manusianya pada saat itu mahir membuat patung. Maka ada kah 1 patung diri beliau?)

Sumber: beritav1ralblog

PENAFIAN: HARMAGIDUN TIDAK PERNAH SAMA SEKALI MEMBAWA BERITA FAKE ATAUPUN HOAX SEKADAR UNTUK DAPATKAN HYPE ATAUPUN VIRAL, SEMUA ARTIKEL YANG DISIARKAN DISINI ADALAH UNTUK KITA SEMUA MUHASABAH DIRI DAN PERSIAPKAN DIRI UNTUK CABARAN GETIR YANG BAKAL MENDATANG….

Ini adalah perkongsian ilmu dan info semata-mata, tidak berniat cetuskan pa’nik atau ketidaksenangan dalam kalangan masyarakat. HARMAGIDUN tidak bertanggungjawab terhadap segala komen nega’tif berbaur cemu’han, ma’kian atau cac’ian terhadap seseorang individu atau sesuatu organisasi…

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa. Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

> HARMAGIDUN<

Untuk pelbagai info lain boleh join grup dan layari laman web dan follow telegram dibawah:

Join grup Pesan Bonda dengan Klik >>> PESAN BONDA <<< untuk mengimbau kembali segala petua serta pesanan bonda dan ayahanda kita sejak kita kecil hingga dewasa

– Bagi yang ingin belajar cara trading saham secara PERCUMA boleh layari laman web https://entrybiru.com/
– Untuk mengikuti kelas intensif khas saham secara PERCUMA di telegram boleh join channel telegram https://t.me/EntryBiru
– Bagi mendapatkan sebarang info dan bahan pengajaran dan pembelajaran kurikulum sekolah rendah dan menengah boleh layari laman web https://sumberpendidikan.com/
– Untuk mendapatkan updet terkini secara lebih pantas dan mesra pengguna dari web sumberpendidikan boleh join channel telegram https://t.me/sumberpendidikan
– Sedang mencari tawaran kerja kosong kerajaan, GLC atau swasta? Layari https://travula.com.my/

Jangan lupa klik >>> DIET APA HARI INI  <<< untuk dapatkan tips dan perkongsian percuma untuk kurus langsing lagi sihat setiap hari! 🙂

Semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita tidak kira dalam apa jua bidang diceburi. Amin!

Leave a Reply

Your email address will not be published.