Anak Kecil Ni Minta Dilahirkan Semula, Mengeluh Lenguh Tangan Tulis Nama Terlalu Panjang

Tak dapat nafi bila jadi ibu dan ayah memang automatik akan eksited bila nak namakan anak, apatah lagi jika anak sulung, memang kreativiti ibu ayah akan berada pada tahap tertinggi waktu tu…

Perkara yang paling teruja bagi ibu bapa yang baru mendapatkan anak adalah dengan menamakan anak mereka. Kadang kala ada juga yang sudah sedia dengan beberapa pilihan dari pihak suami mahupun dari pihak isteri sebelum si isteri melahirkan.

Sudah tentu ibu bapa akan memberi nama yang bermaksud baik serta sedang disebut dan juga didengar orang lain. Tidak dinafikan, mengikut peredaran zaman pelbagai nama telah muncul. Ada yang nama hanya satu patah perkataan, ada yang panjang, ada yang ala-ala barat dan bermacam lagi.

Baru-baru ini, seorang pengguna Facebook yang juga merupakan seorang ibu telah berkongsi mengenai nama anak perempuannya.

Balik sekolah tadi dia tanya soalan..

Bebey: Ibu boleh tak Bebey nak lahir semula??

Ibu: haa kenapa pulak??

Bebey: Kat sekolah tadi cikgu suruh tulis nama penuh kamu.. Bebey tulis laa NUR RAISHA IZZ ZARA..

Ibu: Wahh hebatnya Bebey tulis nama penuh.. Tapi kenapa pulak Bebey nak lahir semula??

Bebey: Yelaaa nanti bila ibu dah lahirkan Bebey semula ibu letak je nama bebey Zara kan ada 4 huruf jer xde laa lengguh tangan Bebey nak tulis panjang2 kan simple je tu cepat siap tulis..

Dikatakan anaknya mengeluh selepas pulang dari sekolah kerana mempunyai nama yang terlalu panjang sehingga menyebabkan tangannya lenguh. Apa yang lebih melucukan lagi, anaknya itu meminta dia dilahirkan semula supaya ibunya dapat menamakan dia dengan nama yang pendek. Menjengah di ruangan komen, Puan Wan Aziela berharap perkongsiannya dapat dijadikan pengajaran kepada semua.

KOMEN NETIZEN;

Sumber : Wan Aziela / khalifahmedianetworks.com

Kesimpulannya, tanggungjawab sebagai seorang bapa atau ibu memberi nama yang baik kepada anak-anak mereka kerana ia merupakan sunah Rasulullah SAW yang sangat dituntut.

Lebih-lebih lagi nama yang diambil dalam kalangan para solihin. Tidak digalakkan memberi nama yang kurang elok kepada anak, antaranya nama yang tidak jelas atau samar maknanya seperti nama yang tidak bertepatan dengan kaedah dan semantik bahasa Arab.

Perlu diingat, tidak digalakkan memberi nama yang berunsur penyamaan kepada golongan bukan Islam kerana dikuatiri termasuk dalam salah laku menyerupai amalan kuffar, apatah lagi nama-nama yang jelas bertentangan dengan akidah.

Selain dari faktor hukum syarak, nama yang tidak baik atau kurang elok akan memberi impak negatif terhadap kehidupan sosial si anak apabila dewasa nanti. Contohnya, akan diejek oleh rakan-rakan sekolah dan dirasakan pelik oleh masyarakat sekeliling, bahkan sebahagiannya menjadikan ia sebagai bahan lawak jenaka.

PENAFIAN: HARMAGIDUN TIDAK PERNAH SAMA SEKALI MEMBAWA BERITA FAKE ATAUPUN HOAX SEKADAR UNTUK DAPATKAN HYPE ATAUPUN VIRAL, SEMUA ARTIKEL YANG DISIARKAN DISINI ADALAH UNTUK KITA SEMUA MUHASABAH DIRI DAN PERSIAPKAN DIRI UNTUK CABARAN GETIR YANG BAKAL MENDATANG….

Ini adalah perkongsian ilmu dan info semata-mata, tidak berniat cetuskan pa’nik atau ketidaksenangan dalam kalangan masyarakat. HARMAGIDUN tidak bertanggungjawab terhadap segala komen nega’tif berbaur cemu’han, ma’kian atau cac’ian terhadap seseorang individu atau sesuatu organisasi…

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa. Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

> HARMAGIDUN<

Untuk pelbagai info lain boleh join grup dan layari laman web dan follow telegram dibawah:

Join grup Pesan Bonda dengan Klik >>> PESAN BONDA <<< untuk mengimbau kembali segala petua serta pesanan bonda dan ayahanda kita sejak kita kecil hingga dewasa

– Bagi yang ingin belajar cara trading saham secara PERCUMA boleh layari laman web https://entrybiru.com/
– Untuk mengikuti kelas intensif khas saham secara PERCUMA di telegram boleh join channel telegram https://t.me/EntryBiru
– Bagi mendapatkan sebarang info dan bahan pengajaran dan pembelajaran kurikulum sekolah rendah dan menengah boleh layari laman web https://sumberpendidikan.com/
– Untuk mendapatkan updet terkini secara lebih pantas dan mesra pengguna dari web sumberpendidikan boleh join channel telegram https://t.me/sumberpendidikan
– Sedang mencari tawaran kerja kosong kerajaan, GLC atau swasta? Layari https://travula.com.my/

Jangan lupa klik >>> DIET APA HARI INI  <<< untuk dapatkan tips dan perkongsian percuma untuk kurus langsing lagi sihat setiap hari! 🙂

Semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita tidak kira dalam apa jua bidang diceburi. Amin!

Leave a Reply

Your email address will not be published.