Rupanya Ini Sebab ‘Jutawan Sampah’ Bantu Ibu Cu-ri Mil0 2 Paket

Baru-baru ini tular kisah seorang ibu 4 orang anak yang juga suri rumah mencu,ri 2 paket Milo di sebuah pasaraya. Penahanan ibu ini meraih perhatian bukan hanya masyarakat awam tetapi juga seorang figura terkenal iaitu ‘jutawan sampah’.

Memetik Utusan, Suhaini Mohd, 43, yang juga seorang pen4gih d4dah dijatuhkan huku,man penj4ra 14 bulan oleh Mahkamah Majistret Marang Terengganu atas kesalahan mencuri 2 paket Milo bernilai RM73 di sebuah pasar raya di Marang pada 25 Mei lepas.

Simpati

Bagaimanapun, atas dasar simpati kepada anak-anak tertu,duh yang masih kecil, seorang usahawan hartanah yang juga dikenali sebagai ‘jutawan sampah’, Muhammad Azlan Al-Amin, tampil ke hadapan membantu nasib suri rumah tersebut.

Azlan di Facebooknya berkongsi akan mengambil inisiatif mendapatkan khidmat gua,man buat Suhaini yang kini ditempatkan di Penj4ra Pengkalan Chepa, K0ta Bahru, Kelantan bagi mendapatkan permohonan penangguhan huku,man.

Tidak Sokong Tindakan Mencu,ri

“Sudah pasti,saya tidak sesekali meny0kong tindakan wanita ini mencu,ri ataupun terlibat dengan apa jua masalah s0si4l serta jen4yah.

“Terdapat 3 perkara yang harus diberi perhatian lanjut oleh kita semua selaku masyarakat. Pertama,seseorang itu memang layak dihu,kum di atas kesalahan yang dilakukan.

Kedua,seseorang itu juga berhak diberi peluang untuk berubah menjadi lebih baik.

Dan ketiga,seseorang itu perlu dibimbing agar dia menjadi insan berguna,” katanya.

Salah Tetap Salah

Menurutnya lagi, permohonan untuk penangguhan huku.man dan jaminan telah dikemukakan secara dalam talian oleh peguamnya Datuk Naran Singh kepada Mahkamah Marang semalam.

Azlan menegaskan tindakannya tersebut bukanlah untuk membenar atau menghalalkan tindakan yang salah tersebut.

“Tidak! Salah tetap salah! Cuma saya berharap jika dapat dipinda atau ada bentuk huku,man lain yang lebih ringan serta berbentuk pengajaran dapat diberikan terhadap wanita ini.

Apa yang beliau harapkan adalah agar wanita tersebut yang mempunyai 3 rekod jen4yah cu,ri barangan pasar raya pada 2019 dan 2021 itu insaf dan menjadi seorang ibu yang baik menjadi contoh tauladan buat zuriat keturunannya.

Setiap Manusia Tak Sunyi Dari Silap Dan Salah

Memetik tulisannya lagi, beliau menyuarakan bahawa setiap manusia tidak sunyi dari salah silap. Salah tetap salah, dan mahkamah yang mulia berhak menj4tuhkan huku,man sewajarnya sebagai satu bentuk keadilan sekaligus pengajaran kepada pesalah.

Cuma saya berharap, beliau diberi sedikit ruang dan bimbingan oleh kita semua untuk beliau berubah menjadi insan berguna.

Jangan kita hanya melihat kepada bilis bilis saja yang patut menerima huku,man, sedangkan berapa banyak lagi jerung-jerung di luar sana yang masih be,bas meskipun berjuta atau berbili0n duit negara “digel4pkan”

Pada wanita ini, beliau perlu dibimbing.

Jika kita semua terus mengec4m dan tidak menyokong wanita ini memulakan serta membina hidup baru,sampai bila pun dia akan terus berada dalam kegel4pan.

Semoga Puan Suhaini menghargai perhatian serta usaha pertolongan yang diberikan oleh Tuan Azlan ini dengan menjadi seorang ibu yang lebih bertanggungjawab dan meninggalkan sepenuhnya na,jis d4dah.

Sumber : Buletintv3/Utusan/Facebook Azlan Al-Amin

KEMASKINI!

Sumber : Facebook Azlan Al-Amin

Berkat usaha yang diambil oleh Tuan Azlan, akhirnya semalam dilaporkan huku,man penj4ra 14 bulan kerana mencu,ri Milo terhadap Suhaini diketepikan oleh Mahkamah Tinggi di Kuala Terengganu.

Hakim Datuk Hassan Abdul Ghani memutuskan perkara itu setelah mendengar hujahan pihak pendakwaan dan peguam tertuduh, Datuk Naran Singh.

Selain itu huku,man penj4ra selama 18 bulan atas 2 kesa,lahan berkaitan penyalahgunaan d4dah yang dihadapi tertuduh turut ditangguhkan.

Mahkamah kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM8,000 dengan seorang penjamin.

Semoga usaha Tuan Azlan menjamin dan menyediakan khidmat guaman tersebut memberi peluang untuk Suhaini menjadi lebih baik.

Sumber : Sinar Harian

Leave a Reply

Your email address will not be published.