Tidak Selesa Dici’um, Bayi B0c0r TuIang Sumsum Dan Hampir Lum’puh Kerana Member0ntak!

Buat pengajaran ibu bapa di luar sana, baca perkongsian wanita bergelar ibu ini agar kejadian yang sama tidak berulang.

Kanak –kanak yang masih kecil pasti akan buatkan kita geram dengan kecomelan mereka. Ada kalanya, kerana terlalu ger4m, kadangkala kita menggomol dan menci’um si kecil tanpa kerelaan meraka. Bagi kita, mungkin ianya tidak apa-apa, cuma ingin mengekspresikan perasaan sayang kita pada mereka namun tidak semua bayi suka & selesa diperlakukan sedemikian.

Seperti perkongsian seorang ibu daripada negara seberang, anaknya mengalami tuIang sumsum bocor akibat daripada bergeIut kerana tidak mahu dici’um!

Kejadian bermula apabila kepala si anak dipegang kerana dia member0ntak tidak mahu dicium. Tiba-tiba si anak menangis sangat kuat. Ibunya fikir si anak terseliuh biasa. Namun kepalanya sudah senget dan tidak boleh ditegakkan. Tangisan si anak semakin kuat.

Tanpa berfikir panjang, si ibu akhirnya membawa si kecil ke H0spital Hermina dan dia dirujuk untuk pemeriksaan X-ray. Hasil X-ray semuanya baik-baik sahaja. Doktor menasihatkannya untuk berjumpa dengan pakar saraf. Tetapi maIangnya, pakar neurologi kanak-kanak di Hospital tersebut sedang bercuti.

Si ibu membuat untuk membawa anaknya ke Hospital Besar Gatot Subroto kerana kelengkapan di hospitaI berkenaan lebih lengkap.

Setelah berjumpa dengan dokt0r pakar neur0ligi kanak-kanak, dokt0r mencadangkan agar si anak melakukan MRI supaya keputusan dapat dilihat dengan lebih.

Jelas si ibu, si anak diminta untuk berpuasa sebelum menjalankan pr0ses MRI.

Setelah menunggu keputusan selama 3 jam, akhirnya doctor menjelaskan bahawa tulang sumsum anaknya bocor dan tangan kirinya hampir lumpuh.

Kata doctor, satu-satunya cara untuk menyembuhkan anak saya hanya dengan menjalani pembed4han besar di bahagian tulang belakang s3rviks.

Alhammdulillah operasi yang berlangsung selama 4 jam berjalan lancar.

Si ibu berasa sangat bersyukur kerana masih deiberi peluang untuk menjaga permata hatinya walau kini si anak tidak lagi seperti dahulu.

Dia jga berasa sangat menyesaI dengan apa yang berlaku. Di berkongsi kisahnya di sosial media agar ibu bapa di luar mengambil pengajaran dengan apa yang telah menimpanya.

Dia juga melatakkan hashtag #kalau anak gakmau dici’um jangan dipksa (kalau anak tak mahu dici’um jangan dipak’sa) di akhir postingannya..

Posting asal :

“Buat pelajaran orang tua diluar sana jika mempunyai anak apalagi yg masih balita kita kadang sebagai orang tua terlalu gemes sama anak dan bawaanya pasti pengen nya di usel2. Ini kejadian yg saya alami anak usia 1.4 thun karna si anak ini mau dici’um tapi si anak gk mau dan dipa’ksa …dan yg mau nyium sambil megang kepala sianak karna sianak ber0ntak akhirnya entah kenapa ini anak tiba2 kejer nangis. saya pikir hanya keseleo biasa tapi sianak malah kes4kitan dan kepala sudah miring gk bisa ditegakin. sedih bukan main saya sebagai ibu akhirnya tanpa pikir panjang jam 12 mLam saya mwmbawanya kerumah s4kit hermina tapi hanya ada dokter jaga dan dirujuk untuk dirongsen hasil rongsen tulang semua bagus dan dokter menyaran kan untuk menemui d0kter syaraf anak tapi sayang dokter syaraf anak di rs hermina sdang cuti lalu tanpa pikir panjang lagi saya bawa anak saya ke rs besar gatot subroto saya pikir disini lebih lengkap alhmdlh saya langsung bertemu dgn dokter syaraf anak dan dokter menyarankan untuk di MRI agar hasil terlihat lebih jelas apa yg terjadi didalam leher si anak …. jam 10 kami tiba di rs gatot jam 11 anak saya diminta untuk puasa kebayang gk si rewel nya kaya apa sampai ketemu jam 3 untuk dilakukan pembiusan dan masuk ruang MRI dan ct scan … 3 jam saya menunggu hasil dan ternyata tulang sumsum anak saya bocor dan itu sudah mendekati kelumpuh4n tangan kiri sudah tidak bisa digerakan … ya allah berasa kesambar petir bukann s4kit rasanya hati … ketika dokter menjelaskan itu semua saya hanya bisa pasrah minta jalan terbaik untuk anak saya jalan satu2 nya untuk menyembuhkan anak saya hanya dengan operasi besar sibagian tuIang leher belakang … ya allah masih bayi sudah harua ngalamin hal sebesar ini … alhmdlh operasi berjalanya dengan lancar itu dilakukan selama 4 jam lebih dan aku bersyukur sama allah masih dipercaya untuk menjaga titipanya🙏..”

#kalau anak gakmau dicium jangan dipaksa

Walau kejadian ini telah lama berlaku, ibu bapa harus mengambil pengajaran daripada insiden ini. Jika si anak tidak mahu dicium, jangan dip4ksa!

Sumber : Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published.