KISAH BENAR: SUAMI JANGAN AMBIL REMEH PASAL NAFKAH!

JANGAN MAIN DENGAN NAFKAH!

Pentingnya NAFKAH , sehingga Allah letakkan ibu pun selepas itu. Penting NAFKAH pada ibadah kamu. Bersyukurlah jika memiliki pasangan yg saling meredhai antara keduanya.

Seorang dermawan meninggaI dunia dalam keadaan ng3ri dan memaIukan.

Tok siak buat pengumuman kem4tian seorang penduduk Kampung Pasir Kasar.

“Innalillahiwainnailaihirojiun… Muda lagi harun dah dipanggil Allah. Tinggal isteri, anak2 dan ada yang masih kecil.”

Segala persiapan berjalan dengan baik. Alhamdulillah Harun masa hayatnya tak kedekut. Suka tolong orang. Semua menunggu di tanah perkuburan untuk urusan pengebumian Harun. Rata rata yang datang menangisi pemergian Harun kecuali isteri dan anak2 tenang sungguh mereka.

Perkara 4neh berlaku dimana jenazah Harun sukar untuk dikebumikan. Dalam liang nya penuh dengan uIar-uIar berbisa yang entah dari mana datangnya. Penghulu putuskan untuk panggil bomba menangkap semua uIar-uIar tu.

Allah maha kuasa , makin di angkut uIar tu keluar dari liang makin banyak ada seolah tak habis. Semakin banyak ada dalam liang tempat untuk kebumikan harun. Semua kehairanan.

Kenapa jadi macamni sedangkan Harun seorang yang tidak tinggalkan solat, tidak kedekut dan rajin menderma. Harun ringan tulang dengan keluarga dan orang kampung. Dia anak muda yang di sukai.

Hari dah lewat. Dari pagi sampai ke subuh esoknya belum selesai. Penduduk berbincang bagaimana nak selesaikan jen4zah harun yang dah lama ni. Penghulu arahkan gali ku bur lain. Perkara sama juga berlaku. Allahuakbar!

Imam dan penghulu heret isteri arwah Harun untuk bertanya apakah perbuatan harun yang tidak d ketahui umum sepanjang hayatnya.

Isteri arwah harun buka cerita dalam tenang. Sejak dari mula-mula Harun meninggaI tak kelihatan lagi air mata Zawiyah mengalir.

Kata Zawiyah, Harun seorang yang baik dan suka menderma. Baik kepada ibu dan adik beradiknya. Baik kepada orang ramai tapi dia tidak berlaku baik kepada saya dan anak2.

“Sekali lagi saya tekan..dia tidak baik kepada saya dan anak-anak. Harun tak bertanggungjawab. Dia abaikan nafkahnya kepada saya dan anak anak. Katanya sebab saya dah banyak duit berbanding dia.

Padahal saya juga cukup-cukup makan. Duit yang saya dapat cukup untuk bayar bil elektrik , sekolah anak,makan pakai anak termasuk dia. Saya tak pernah minta walau sekering apa pun poket saya , seperlu apa pun saya , saya tak pernah minta .

Cukuplah dulu dia ucapkan pada saya, Tak ada guna aku habiskan duit aku pada kamu, sedangkan kamu sudah punya wang!!

15 tahun saya hidup dengan arwah penuh rasa sabar dan tertekan. Dia baik layan saya tapi ketika dia dalam mood baik. Ada lah dalam 3 ke 4 jam seminggu dia baik. Selebihnya dia ikut rasa hati dan perasaan dia. S4kit tubuh badan dan hati saya tok.

Saya halalkan duit saya yang saya belanjakan untuk dia. Tapi saya tak akan pernah halalkan nafkah dari dia untuk saya dan anak yang dia tak tunaikan dengan baik. Kecuali dia tak berduit. Tapi saya tahu dia ada banyak duit hasil perniagaan dia. Itu kewajipan dia.

Saya juga tak halalkan setiap perkataan menc4ci mem4ki terhadap saya dan anak sepanjang kami hidup bersama. Setiap tahun saya menanti Harun belanja saya dan anak-anak untuk hari raya tanpa keluarkan duit dari poket saya. Tak kesampaian tok.  Dia dah dipanggil Allah!”

Berikut luahan zawiyah. Tok penghulu dan imam terkejut. Kami nampak dia baik dengan kamu. Kami tak sangka dia begitu. Kamu maafkanlah dia. Kata pak imam. Tapi zawiyah berkeras tidak mahu memaafkan harun. Biarlah Allah tentukan. Kami dah puas s3ksa.

Akhirnya semua memutuskan untuk kebumikan saja harun. Harun selamat dikebumikan dengan beratus ekor uIar aneh yang berbisa.

Peringatan untuk lelaki jangan ambil mudah nafkah dan layanan terhadap isteri. Allah telah berfirman dalam surah annisa. Muliakan wanita kerana mereka adalah kaum yang lemah. Nafkah kepada anak dan isteri wajib. Sekiranya isteri dan anak tidak halalkan perbuatan buruk kamu kepada nya maka sampai bila pun Allah x ampunkan kamu.

Walaupun isterimu seorang jutawan , tanggungjawabmu adalah wajib. Kalau isterimu kata aku tak halal duit ku terhadap mu, maka h4ram atas kamu wahai lelaki.

Yang baik jadikan teladan. Yang bu ruk jd kan sempadan.

Wallahu’alam…

Kredit: Penulis

Leave a Reply

Your email address will not be published.