Didik Anak lelaki Dari Kecil Supaya Jangan Buat 5 Benda Ini Pada Kaum Wanita

Tak dapat kita dinafikan bahawa proses membesarkan serta mendidik anak-anak bukanlah satu perkara yang mudah untuk dilakukan. Setiap seorang dari anak kita memiliki perangai tersendiri yang wajib difahami oleh kedua ibu bapa agar tak terlepas pandang dengan keperluan mereka…

Proses membesarkan dan mendidik anak lelaki dan perempuan mempunyai cara dan cabaran berbeza yang wajib diharungi oleh setiap ibu bapa.

Walaubagaimana susah pun proses ini, anak merupakan amanah dari Allah SWT yang perlu dijaga dan didik sebaiknya oleh ibu bapa agar menjadi insan yang berguna.

Selain dari ilmu yang dipelajari di sekolah, anak-anak juga perlu dididik dengan ilmu pengetahuan yang lain seperti adab, etika dan sebagainya.

Oleh itu, ibu bapa perlu memastikan anak mereka terdedah dengan pengetahuan am yang pastinya boleh dipelajari dari rumah.

Entri kali ini akan berkongsi penulisan daripada Dr Taufiq yang membicarakan tentang antara perkara yang ibu bapa wajib ajar kepada anak lelaki supaya tidak dibuat pada orang perempuan.

Mari ikuti perkongsian ini dan semoga bermanfaat.

1. Ajar anak lelaki kita jangan sentuh perempuan yang bukan mahramnya.

Selama ni kita asyik ajar anak perempuan je supaya jerit dan lari jauh jauh kalau ada orang lain nak sentuh bibir, da da, fa raj, pung gung dan du bur tapi pernah tak kita ajar anak lelaki supaya jangan sentuh 4 titik tu buh ni terutamanya tu buh kawan perempuan dan sepupu sepupunya?

Juga tak boleh menyentuh, pegang, ra ba 4 pr1v4te part pada sama jan tina juga. Pada adik lelaki, kawan-kawan lelaki, sepupu-sepupu lelaki, pada anak sedara lelaki dan lain-lain.

2. Jangan Tabur Janji Sembarangan.

Ajar kita supaya jangan berbohong dan tabur janji manis pada orang lain terutamanya perempuan. Kelebihan anak lelaki ni mulutnya sangat manis dan dia pandai memanipulasi emosi perempuan dengan suaranya dan percakapannya

Tu la kenapa kalau hu kum anak tu kena berpada pada. Berbohong adalah salah satu mekanisma pertahanan diri. Anak mesti akan berbo hong kalau nak lepaskan diri daripada huku man yang keterlaluan. Dari situlah banyak lahirnya sifat terbiasa berbo hong pada diri anak kita.

3. Jangan Tengok Sembarangan

Anak lelaki ni tinggi hor mon Testos tero ne-nya. Tu lah kenapa anak lelaki lebih cepat teran sang kalau melihat benda-benda yang terbuka auratnya walau sekecil kecil benda.

Ajar anak kita tunduk pandangan dan tutup mata kalau ada iklan tak seno noh muncul masa tengah main game atau masa tengah tengok TV.

Anak perempuan ni lemah telinganya kalau dipujuk rayu dan digo da tetapi anak lelaki ni kelemahan terbesar mereka adalah pada matanya!

4. Jangan Berkasar Pada Perempuan

Fizikal anak lelaki memang dicipta lebih kuat dan lebih tangkas daripada anak perempuan. Anak lelaki mempunyai otot yang lebih padat disebabkan oleh ‘testos tero ne-induced muscular hypertrophy’. Tulang, ten don dan ligament anak lelaki pun lebih kuat.

Kita kena bagitahu anak lelaki yang mereka ni sebenarnya dilahirkan untuk melindungi, bukannya menindas adik beradik perempuannya.

5. Jangan bebankan kerja rumah pada adik beradik perempuan

Bab kerja rumah sama je lelaki ke perempuan. Tak ada istilah lelaki itu raja, perempuan itu ham ba. Kita juga kena ajar lelaki untuk menjadi pemimpin rumahtangga dan sama-sama membantu orang di bawah jagaannya. Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang memahami dan empati dengan keperitan pasangan

Kita taknak anak kita jadi BOS RUMAHTANGGA, kita nak anak kita jadi PEMIMPIN YANG DICINTAI SELURUH AHLI KELUARGANYA

Benda ni sangat penting tapi saya rasa masih ramai mak ayah di luar sana yang belum tahu tentang benda ni. Tolong bagitahu mak ayah yang belum tahu ye

Sumber: myinfomaya

PENAFIAN: HARMAGIDUN TIDAK PERNAH SAMA SEKALI MEMBAWA BERITA FAKE ATAUPUN H0AX SEKADAR UNTUK DAPATKAN HYPE ATAUPUN VIRAL, SEMUA ARTIKEL YANG DISIARKAN DISINI ADALAH UNTUK KITA SEMUA MUHASABAH DIRI DAN PERSIAPKAN DIRI UNTUK CABARAN GETlR YANG BAKAL MENDATANG….

Ini adalah perkongsian ilmu dan info semata-mata, tidak berniat cetuskan pa’nik atau ketidaksenangan dalam kalangan masyarakat. HARMAGIDUN tidak bertanggungjawab terhadap segala komen nega’tif berbaur cemu’han, ma’kian atau cac’ian terhadap seseorang individu atau sesuatu organisasi…

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa. Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

> HARMAGIDUN<

Untuk pelbagai info lain boleh join grup dan layari laman web dan follow telegram dibawah:

Join grup Pesan Bonda dengan Klik >>> PESAN BONDA <<< untuk mengimbau kembali segala petua serta pesanan bonda dan ayahanda kita sejak kita kecil hingga dewasa

Semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita tidak kira dalam apa jua bidang diceburi. Amin!

Leave a Reply

Your email address will not be published.