“Mungkin Sebab D0sa Tak Jaga Makan..”-​Perut Membesar, Buang Air Besar Keluar Da’rah 2 Gayung, Rupanya Kan’ser Sudah Di Tahap 4!

Perut Membesar, Buang Air Besar Keluar Da’rah 2 Gayung, Rupanya Kan’ser Sudah Di Tahap 4

Tidak dinafikan lagi bahawa antara penyebab berlakuny4 k4nser ialah melalui jenis pemilihan makanan yang dikonsumi seseorang. Ikuti perkongsian Ustaz Hanafi mengenai pengalamannya terkena k4nser Limfoma Stage 4.

Demikian perkongsiannya yang dipetik daripada pengguna Facebook Khairul Zamree Ar-Ramy:

“Saya kena k4nser dulu mungkin sebab d0sa tak jaga makan.”​

Mesti ramai yang dah tahu saya pernah s4kit t3ruk. Punca utamanya adalah tak jaga makan.​

Ya, saya makan macam-macam. Paling suka makan fish ball, fish cake, crab stick. Yong Tau Fu tu memang kesukaan betul.​

Satu ketika, perut saya membesar sikit. Dem4m, buang air besar berd4rah. B4tuk keluar d4rah. Ingatkan sebab banyak berceramah, suara kuat.​

Waktu bawa jemaah buat umrah, badan rasa Iemah sangat. Saya minum air zam-zam dan berdoa.​

“Ya Allah. Kalaulah ada peny4kit dalam badan aku ini, Kau keluarkanlah”. ​

Tiba di hotel, perut memuIas. Pergi ke t4ndas, bukan n4jis yang keluar tapi d4rah lebih kurang dua gayung!​

Saya disahkan k4nser Limf0ma Stage 4 pada 31 Jan, 1 Februari saya lalui 5 jam pembed4han dan d0ktor berjaya keluarkan k4nser seberat 1kg! Ng3ri tuan-puan. K4nser usus pun ada sehingga 1.4 meter usus terp4ksa dip0tong. Antara yang terpanjang dalam sejarah. Sampai sekarang rasa tak selesa.​

Subhanallah. ​

Namun, saya tak meru’ngut dan sentiasa bersangka baik pada Allah. Bahkan syukur dengan hikmah ujian s4kit. ​

Sekarang bulan Ramadan ni, saya teringat semula d0sa tak jaga makan ni. ​

Allah pesan dalam Al-Quran, pilih makanan yang haIal dan baik. Halal dari segi sumbernya. Baik dari segi manfaat serta khasiatnya.​

Tapi begitulah. Kita manusia seringkali terlupa.​

Jadi, jom waktu berbuka dan sahur. Tengok semula apa makanan yang kita sediakan untuk keluarga.​

Untuk follower semua, ambillah tip pemakanan ini untuk elakkan terkena k4nser atau disembuhkan daripada peny4kit ini :​

  1. MAKAN PAGI​

Makan pagi jangan tinggal, sahur jangan skip. Waktu pagi, 4sid nak ke perut, kalau tak makan akan jadi t0ksik.​

  1. AMALKAN LEMON​

Bagus minum lemon waktu sahur atau makan epal. Makanan masam macam ni boleh neutralkan 4sid perut. ​

  1. MAKAN BUAH SEBELUM MAKANAN BERAT​

Makan kurma, buah sebelum makanan berat. Zat-zat akan diserap dengan baik.​

  1. JADIKAN BAWANG PUTIH BAHAN UTAMA DALAM MASAKAN.​

Ada anti-oksida. Jangan kisar hancur, ketuk-ketuk masuk dalam masakan.​

  1. MINUM KOPI SEBELUM MAKAN.​

Minum waktu perut kosong. Kalau lepas makan, kopi akan serap khasiat makanan. Itu kaedahnya. ​

  1. NANAS.​

Nanas bagus untuk pesakit k4nser. Perub4tan Islam gunakan untuk rawat kesan s4ntau. ​

  1. ELAKKAN GULA PUTIH.​

Ganti dengan gula sihat. 10-20 tahun dulu, waktu ceramah saya selalu sebut elakkan bagi anak gula-gula. Penyakit tak datang waktu kecil, ia jadi bila dah besar.​

  1. ELAKKAN MEE SEGERA.​

Ini paling utama. Mee segera sebabkan seI k4nser berkembang cepat. Memang sedap dan cepat, tapi sangat bahaya.​

Penyakit k4nser ni sangat s4kit tuan-puan. Saya dah alaminya. Adalah pemb0hong besar mereka yang kena k4nser jika kata tak s4kit. ​

S4kitnya masih terasa sampai hari ini dan kemudiannya, badan kita sangat Iemah.​

Saya tak nak tuan-puan rasa apa yang saya rasa.​

Jom azam, Ramadan ni ubah cara makan kita ya. ​

Dengan puasa, jiwa kita jadi kuat. ​

Dengan puasa juga, badan kita jadi lebih sih4t.

Sekian perkongsian daripada Ustaz Hanafi. Semoga kita semua dapat mengambil iktibar dan peng4jaran daripada pengalamannya. Pilihlah makanan yang haIal dan baik. Halal dari segi sumbernya. Baik dari segi manfaat serta khasiatnya.​

Sumber : Khairul Zamree Ar-Ramy

Leave a Reply

Your email address will not be published.