‘Anak Saya Tak Macam Dia Yang Dulu’- Jadi M4ngsa BuIi, Doktor Kongsi Lukisan ‘Misteri’ Pes4kit Kemu’rungan

‘Anak Saya Tak Macam Dia Yang Dulu’

Depr3si atau kemu’rungan merupakan g4ngguan ment4l yang sangat b4haya hingga memberi kesan neg4tif kepada perasaan, pemikiran dan tingkah laku seseorang. Namun, tiada siapa tahu kesengs4raan yang ditanggung oleh mereka yang mengalaminya.

‘Apa yang dirasai adalah benar’

Baru-baru ini, seorang pakar psiki4tri iaitu Dr. Nurul Syuhaida Abdul Razak ada berkongsi satu kisah yang diceritakan oleh ibu kepada individu yang menghidap masaIah kemur’ungan atau depr3si dipercayai akibat dibuIi.

Menerusi perkongsian di Facebook, Dr. Nurul Syuhaida ada memuat naik beberapa lukisan mist3ri yang dipercayai dilukis sendiri oleh pes4kit. Kelihatan lukisan-lukisan itu memaparkan beberapa imej yang menyerupai makhIuk 4neh dan meny3ramkan.

Peny4kit anak saya ni real ke d0ktor?”

“Ya,”

“Selama ini saya hanya tengok di TV, tak sangka anak saya alaminya. Dia memang dah bukan dia yang dulu. Ada orang kata ni bu4tan orang, ada yang kata mengada-ngada. Saya tak percaya. Memang ini real kan doktor?”

“Ya puan, apa yang dialami, apa yang dirasai adalah benar. Dia bukan berpura-pura atau mengada-ngada. Ini h4lusinasi dan dia sudah lama bertahan, hingga h4lusinasi ini sudah mula “mengk0msusi” dirinya,”

Susulan daripada itu, Dr. Nurul Syuhaida menasihati si ibu pes4kit supaya sentiasa memberi sokongan kepada anaknya supaya dia tahu ada insan yang sentiasa ada di sisinya di saat sus4h dan sen4ng.

Lukisan individu depr3si

Gambar:

Berdasarkan pemahaman, lukisan tersebut menunjukkan pes4kit seolah-olah dibelenggu dengan pelbagai masaIah sehingga membuatkan dirinya tertek4n.

Gambaran seperti sedang ‘0verthinking’

Gambar:

Sumber: Dr Nurul Syuhaida Abdul Razak via OHBulan

Leave a Reply

Your email address will not be published.